loading...
حماسه سیاسی ، اقتصادی
پویا امینی بازدید : 3 چهارشنبه 08 آبان 1392 نظرات (0)
نامگذاری سال 92 به نام «حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی» توسط مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای، نشأت گرفته از راهبرد بلندمدّتی است که معظم له از سالیان پیش و به انحای مختلف با توجه به اشراف عمیقی که به مسائل جهانی دارند آن را دنبال کرده است ولی به جهت پیوند سال 92 در دو مؤلفه انتخابات ریاست جمهوری و لزوم پیگیری مطالبات ایشان در مبحث تولید ملّی و حمایت از کار و تلاش ایرانی با لحاظ هردو مولفه، سال 92 به نام سال «حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی» نامگذاری شد.

در این نامگذاری از سه وازه حماسه،سیاست و اقتصاد استفاده شده است که ابتدا به صورت مختصر به شرح کلیدواژه های این 3 کلمه می پردازیم تا در ادامه مقاله مفاهیم آن ها را بیشتر بسط و توضیح دهیم.

نامگذاری سال 92 به نام «حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی» توسط مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای، نشأت گرفته از راهبرد بلندمدّتی است که معظم له از سالیان پیش و به انحای مختلف با توجه به اشراف عمیقی که به مسائل جهانی دارند آن را دنبال کرده است ولی به جهت پیوند سال 92 در دو مؤلفه انتخابات ریاست جمهوری و لزوم پیگیری مطالبات ایشان در مبحث تولید ملّی و حمایت از کار و تلاش ایرانی با لحاظ هردو مولفه، سال 92 به نام سال «حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی» نامگذاری شد.

در این نامگذاری از سه وازه حماسه،سیاست و اقتصاد استفاده شده است که ابتدا به صورت مختصر به شرح کلیدواژه های این 3 کلمه می پردازیم تا در ادامه مقاله مفاهیم آن ها را بیشتر بسط و توضیح دهیم.

حماسه در محاورات عمومی به معنی شجاعت، دلاوری،دلیری و در ادبیات نوعی از شعر است که در وصف پهلوانان و داستانهایی از نبردها و دلاوریها و افتخارات قومی و نژادی آمده است.

کسانیکه با ادبیّات گفتاری مقام معظم رهبری آشنایی دارند، می دانند که ایشان در هدایت و رهبری جامعه همواره از امیدواری صحبت می نمایند و با یأس و سرخوردگی مخالف بوده و از این واژه ها هرگز استفاده نمی کنند و بکارگیری کلمه ی «حماسه» در نامگذاری سال 92 قبل از دو کلمه ی «اقتصاد» و «سیاست» بیانگر این فهم دقیق است که کار سیاسی و اقتصادی در سال 92 باید با روحیه شجاعت، دلاوری و دلیری مردان و زنان ایران اسلامی به پیش رود و تبدیل به افتخار دیگری از افتخارات نظام شود.

اما مفهوم حماسه از زوایای دیگری هم قابل بحث و تحلیل است و آن این است که حماسه عملی است که قبل از آن خلق نشده است و اگر هم ایجاد شده است مورد رضایت مردم آنچنان  که باید باشد نیست و باید در حجم و کیفیت بالاتری به وقوع بپیوندد که از زمان قبل خود متمایزتر و چشمگیرتر باشد، یعنی آنچه که انتظار می رود هم در سیاست و هم در اقتصاد در سال 92 رخ دهد می بایست از آنچه در سال 91 یا قبل از آن اتفاق افتاده است برجسته تر باسد .

از سال 87 تا 91 طی 5 سال متوالی امام خامنه ای «حفظه الله تعالی» نامگذاری سال را به سمت و سوی اقتصاد سوق می دادند که مروری بر این نامگذاری ها  یعنی سال 87 سال «نوآوری  و شکوفایی»، سال 88 «اصلاح الگوی مصرف»، سال 89 «همّت مضاعف و کار مضاعف»، سال 90«جهاد اقتصادی» و سال 91 «تولید ملّی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» همگی مؤید این مطلب است.

امّا یکی از دلایلی که می توان در نامگذاری سال 92 به نام «حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی» مدنظر ایشان بوده باشد این است که آنچه معظم له در طی 5 سال متوالی به مسئولین دولتی تذکر می دادند در بعد اقتصادی نتوانست جامه ی عمل بپوشد و به نظر نگارنده، حضرت آقا حماسه سیاسی سال 92 را که در انتخابات ریاست جمهوری در 24 خرداد امسال باید به وقوع بپیوندد را پایه حرکت بعدی دولت در حماسه اقتصادی می داند.

حماسه اقتصادی در صورتی ایجاد می شود که دولتی برگرفته از حماسه سیاسی پیگیر اجرای آن باشد؛ دولتی که دغدغه اصلی اش پیشرفت و عدالت و رشد اقتصادی کشور باشد.

خلق حماسه جز در تفکر جهادی عمل کردن بوجود نمی آید؛ باید دولتی در حماسه سیاسی بر مسند قدرت قرار گیرد که با سرعت و سربلندی ضعف های دولت های قبلی را در بحث اقتصاد و معیشت مردم جبران و حل نماید.

اگر مفهوم سیاست را علم اداره جامعه تلقی کنیم یا از آن به تعبیری به اصلاح امور خلق ، رعیت داری یا مردم داری نام ببریم ، سپس در این نامگذاری(حماسه سیاسی و اقتصادی) که واژه حماسه بر آن اضافه شده است بخواهیم مفهومی بار کنیم چیزی جز این نخواهد بود  که باید اداره جامعه و اصلاح امور خلق و مشکلات فراروی جامعه اسلامی با از خودگذشتگی و ایثار و شجاعت و دلاوری حل و فصل شود.

بعد دیگر حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی مربوط به مردم است؛ اگر ما قویترین دولتمردان را هم در جهاد اقتصادی و سیاسی حاضر و پا به کار ببینیم اگر همکاری مردم در خلق این حماسه وجود نداشته باشد حرکت ها و تلاش ها عقیم و بی نتیجه می ماند.

قرآن کریم هم تغییر سرنوشت ملّت ها و قوم ها را منوط به اداره و کار خود آنها می داند ؛ پس در سال 92 تحقق حماسه سیاسی ، حضور هوشمندانه و از روی بصیرت مردم در صحنه انتخابات است که باید از حیث کمیّت، رقم بالایی باشد تا دشمنان را از نقشه هایی که برای ما کشیده و می کشند ناامید گردانند.

بعد دیگر حماسه سیاسی هم انتخاب اصلح است که می تواند گره بسیاری از مشکلات را حل کند، یعنی حضور حداکثری  و انتخاب از روی بصیرت و فهم سیاسی؛ کسی که می خواهد سکان هدایت کشتی سنگین و ثقیل اجرایی کشور را در دست گیرد باید دلش گرم به آمار بالای رأی مردم باشد و هرچه تعداد رأی دهندگان به رییس قوّه مجریه بیشتر باشد،در صورتیکه فرد انتخاب شده فردی اصلح باشد خود را مدیون تعداد بیشتری می داند.

گرچه رییس جمهور باید خدمتگزار همه اقشارمردم باشد چه آنان که به وی رأی داده و چه آنهای که رأی نداده اند. در مرحله حماسه اقتصادی نیز مردم حرف اول را خواهند زد. تلاش آحاد و طبقات مختلف مردم است که می تواند منجر به حماسه اقتصادی شود.

مصرف کالاهای ساخت داخل و پرهیز جدّی از کالاهای مشابه خارجی یکی از شاخه های حماسه اقتصادی است؛ یعنی با عشق و علاقه و از روی میل باطنی برویم به سمت آنچه خود داریم و می سازیم که این امر باعث رونق تولید داخلی می شود.

در حماسه اقتصادی روحیه جهادی مردم باید در کار و تلاش آنان متبلور  شود که این روحیه منجر به تلاش مضاعف و کار مستمر می شود و کار و تلاش نتیجه اش افزایش تولید ملّی است.

علّت بیان نام سال به نام«حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی» از طرف امام خامنه ای (حفظه الله) از ابعاد دیگری نیز باید مورد کنکاش قرار گیرد. هروقت اولین شخص سیاسی و مذهبی کشور که رهبر الهی آن هم محسوب می شود موضوعی را به عنوان یک راهبرد مطرح می کند این موضوع یک توصیه نیست بلکه از نگاه دستوری باید به آن نگریسته شود.،بالاخص اگر آن جامعه جامعه ای ولایی هم باشد که اطاعت ولی امر خدا را بر خود واجب بداند.

پس در نتیجه یک چنین امری در فضای فرهنگی کشور یک تحرک و یک پویایی به وجود می آورد و هرکس در هر نقطه ای از ایران اسلامی زندگی می کند یا در هرجا مشغول فعالیت است خود را مخاطب ایشان می داند و وظیفه ای قانونی و الهی را در خود احساس می کند تا امر ولی را در وسع خویش اجرا کند.

پس اولین چیزی که می توان گفت چرا مقام معظم رهبری امسال را سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی نام نهادند این بوده است که ایشان رسالت خود دانسته و میداندکه براساس اوضاع سیاسی،اقتصادی جامعه پیام خود را به مردم برساندو معظم له که مردم ایران را بهتر از هرکس دیگری می شناسد نیک می داند که مردم و مسئولین نسبت به خواسته ایشان هرگز بی تفاوت نخواهند بود،گرچه صددرصد آنچه که مورد رضایت ایشان است نتوانندبرسند ولی موجی از تلاش و مجاهدت ،کار و فعالیت بر اساس این خواسته ایجاد می گردد.

انقلاب ما در آغاز دهه چهارم خویش است و طی سی و سه سال گذشته بر روی شعارها و آرمانهایی که انقلاب را به پیروزی رساندپافشاری و اصرار دارد.

یکی از بنیادی ترین شعارهای انقلاب، استقلال بوده و هست و این استقلال هم از بعد سیاسی و هم اقتصادی همیشه در سخنان مقام معظم رهبری برجسته و از مطالبات ایشان بوده است که در آغاز دهه چهارم شتاب بیشتری پیدا کرده وحضرت آقا با چاشنی جهاد وحماسه ، امثال جهاد اقتصادی ،یاحماسه سیاسی واقتصادی آن را به کارمیبرند.

پس نتیجه می گیریم که یکی دیگر از دلایل حضرت آقا برای بیان نام سال، پافشاری و حرکت بر مسیر شعارهای اصولی و اصلی انقلاب بوده است و توجه دادن ملت و مسئولین بر حماسه سیاسی و اقتصادی نوعی بیدارباش به آنان است چرا که عناد وکینه و تقابل جبهه دشمن با انقلاب نه تنها بعد از33 سال کم نشده است که دامنه آن فراگیر وگسترده تر نیز شده است.

در سال 92 که باید سال حماسه سیاسی واقتصادی باشد و تشخیص مقام عظمای ولایت به جهت آن مهرتایید زده است،یک دفاع همه جانبه از انقلاب است؛ دشمن از یکسو درصدد است تا حضور مردم را در پای صندوق های رأی کم رنگ کند و برای این کار به حمله ناجوانمردانه اقتصادی روی آورده است،یعنی هر دو عمل را با هم  دنبال می کند، فشاربه مردم برای به زمین گذاشتن پرچم مبارزه.

این عمل هم توسط اصحاب ابوسفیان درصدراسلام برای به تسلیم کشاندن پیامبر صلی الله ویارانش درشعب ابوطالب رخ داد اما راه مقابله با آن استقامت بودکه منتهی به پیروزی شد.

ملت ما امروز در محاصره اقتصادی وسیاسی است اما هرروز این محاصره ما را به صبح ظفر نزدیک تر می کند.

مقام معظم رهبری هدفش در نامگذاری این سال به حماسه اقتصادی سیاسی این است که دل ها، ذهن ها وافکار و عملکردها را متوجه این موضوع کندکه این مقاومت در مقابل دشمن یک نوع حماسه جوانمردانه و پیروزمندانه است.

ملت ما اصولا ملت حماسه ساز بوده و خواهد بود و هر روز عمر انقلاب اسلامی خلق حماسه ای ماندگار را در پی داشته است ؛حماسه پیروزی انقلاب برنظام شاهنشاهی حماسه تداوم انقلاب ازخطرنفاق داخلی ،حماسه8سال دفاع مقدس ،حماسه9دی،1388حماسه حضور مردم در33 انتخابات و ...

خلق این حماسه ها بودکه هرروز ملت ما را به جلو و دشمن را مجبور به عقب نشینی می کرد اما ما نیاز به خلق حماسه های جدید داریم. حماسه هایی که حضرت آقا آنها را سیاسی واقتصادی نامید. مسئولین ما توجه شان را به عرصه حماسه سازی دراقتصاد و سیاست درسالیان گذشته معطوف نکرده اند،سال 92بایدتوجه به این سمت و سو برود.باید در خلق حماسه اقتصادی ،اقتصاد بدون نفت کلید بخورد.کشورعزیز ما ایران کشوربزرگ و ثروتمندی است ما منابع خدادادی زیادی غیر از نفت داریم که می توان ملتمان را با آنها ثروتمند کنیم . بزرگ ترین منبع ثروت ما منابع نیروی انسانی جوان و فعال ما هستند که امروز دنیای غرب و سرمایه داری از آن  بهره ناچیزی دارد. ما باید ازآب کشورمان بیشتر ازنفت بهره مند شویم؛ آنچنان جلوه های زیبا و چشم نواز در ایران از طبیعت و تمدن ما وجود دارد که می تواند ملل سراسر جهان را برای دیدن ایران اسلامی به این نقطه سرازیر کند و صنعت گردشگری  را جایگزین فروش سوختهای فسیلی نماید.

ما باید به جای فروش نفت خام که امروز نقطه ضعف برجسته ما در نزد غربیان است به فروش محصولات علمی مان روی آوریم.

دسترسی ما به انرژی هسته ای ، سلول های بنیادی، صنعت های پیچیده کشتی سازی و سیلو سازی و هوا و فضا و صنعت رو به جلوی دریایی شروع خلق این حماسه در عرصه اقتصادی است.

این روند در زمینه اقتصادی زمانی می تواند سرعت زیادی داشته باشد که دنیا اراده ما را در تثبیت و تایید خواسته هایمان با حضور در پای صندوقهای رأی ببینند،که حماسه سیاسی ما البته کمتر از حماسه اقتصادی نیست.

در حماسه سیاسی سال92یک بار دیگر ملت ما مردم سالاری دینی را به جهان هدیه می کند و خلق این حماسه جان تازه ای به کالبد حرکت های اسلامی کشورهای منطقه می بخشد.

حماسه سیاسی ملت ما در سال 92فقط مربوط به به ما نخواهد بود. میوه این خلق حماسه کام دوستداران انقلاب اسلامی را در جهان شیرین خواهد کرد.

مقام معظم رهبری ناخدای با خدای انقلاب وقتی می گوید حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی تمام این افق ها را می بیند .خلق حماسه سیاسی ازمنظر حضرت آقا پیگیری 4 مولفه اساسی است: حضور حداکثری، انتخاب اصلح، سلامت کامل و امنیت کامل.

پیوند این4 مؤلفه با هم یعنی حماسه سیاسی در سال 92 و نتیجه آن تشکیل قوه ای از قوای نظام خواهدبودکه 95 در صدخدمات نظام بردوش آن قرار می گیرد.

حماسه سیاسی که حضرت آقا می فرمایند باید در سال 92 ان شاء الله خلق شود ازآنجاکه حماسه هست باید از خطر تلخی که اصحاب فتنه در سال88 بعد از آن پیروزی شیرین به ملت تحمیل کردندمصون بماند و از طرفی آن کس که افتخار تایید مردم را در انتخابات به دست می آورد و در این حماسه دل های مردم  را متوجه خود می کند باید بتواندمشکلات فعلی اقتصادی را که به شدت مردم را می آزارد حل کند و دغدغه های مقام معظم رهبری را درک کرده و برمدار مستقیم ولایتمداری حرکت کند  تا از خطرات انحراف مصون بماند.

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط هر روز آخرین خبر استخدامی را برات اس ام اس میفرستیم در تاریخ 1393/10/09 و 4:10 دقیقه ارسال شده است

سلام وقت بخیر

اگه تمایل داری هر روز آخرین اخبار استخدامی شرکت ، سازمان های دولتی را دریافت کنی

می تونی به لینک زیر جهت فعال سازی بری

http://sms.mida-co.ir/newsletter/6/estekhtam

این نظر توسط دریافت پنل رایگان به همراه خط اختصاصی با پیش شماره 50005 در تاریخ 1393/09/07 و 2:15 دقیقه ارسال شده است

باسلام خدمت شما مدیر عزیز

جهت ثبت نام پنل اس ام اس رایگان با همراه خط اختصاصی با پیش شماره 50005 می توانید به آدرس

http://50005.mida-co.ir

مراجعه نمائید.

منتظر حضور گرمتون هستیم

mida-co.ir

این نظر توسط پیشنهاد یک کسب کار هوشمندانه در تاریخ 1393/08/26 و 1:25 دقیقه ارسال شده است

با سلام خدمت شما

این پیام احتمالا آینده ی تجاری شما را متحول خواهد کرد

شما می توانید با حداقل سرمایه ی اولیه ،

صاحب جامع ترین مرکز فروشگاهی و خدماتی شهرتان شوید

جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت WWW.IBP24.ORG مراجعه نمایید

این نظر توسط سامانه پیامک در تاریخ 1393/07/02 و 1:36 دقیقه ارسال شده است

با سلام خدمت شما مدیر محترم
شما می توانید با عضویت در طرح همکاری فروش پنل و خطوط پیامکی از بازدید کننده وبلاک خود درآمد کسب کنید
ابتدا وارد آدرس زیر شوید و مراحل ثبت نام رو کامل نمائید
http://sms.mida-co.ir/hamkar
سپس وارد پنل کاربری شوید و از قسمت شبکه فروش و بازاریابی کد های مربوط به فروش پنل را در سایت خود قراردهید بعد از معرفی هر کاربر به شما 25 درصد سود فروش داده می شود
جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت زیر مراجعه نمائید
mida-co.ir
info@mida-co.ir

این نظر توسط سامانه پیامک در تاریخ 1393/04/20 و 3:57 دقیقه ارسال شده است

با سلام خدمت شما مدیر محترم

برای داشتن یک سامانه حرفه ای و رایگان همین حالا اقدام نمائید. سامانه sms5002.ir به شما یک پنل پیامک کاملا اختصاصی رایگان می دهد با این سامانه پنل ارتباطی جدیدی بین سایت و کاربران خود آغاز کنید. برای فعال سازی همین حالا اقدام نمائید.

جهت ثبت نام به آدرس زیر مراجعه نمائید

sms5002.ir/register.php


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    از عمل کرد سایت به چه اندازه رضایت دارید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 5
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 0
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 3
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 3
  • بازدید ماه : 3
  • بازدید سال : 8
  • بازدید کلی : 58
  • کدهای اختصاصی
    ساعت فلش مذهبیذکر روزهای هفته